Sponsor info

Team Swallow söker sponsorer

Varför sponsra en kappseglingsbåt?
Segling ligger rätt i tiden. Det är miljövänligt, smart och förknippas med fartfyllda naturupplevelser. Genom tävlingar som t ex Americas Cup och Volvo Ocean Race har många fler människor fått upp ögonen för kappsegling. Segling syns i media på ett helt annat sätt idag än tidigare, och moderna fenomen som bloggar och sociala medier har gjort det lättare att del av händelser som geografiskt kanske händer långt ifrån platsen man själv befinner sig.
Segling som kommersiell plattform har flera intressanta målgrupper. Dels verksamma kappseglare, i den aktuella och andra klasser, som ofta är aktiva människor, inte sällan med ledande positioner inom företag och organisationer. Nästa grupp är de mer allmänt seglingsintresserade, som gärna hänger med i de senaste händelserna inom kappsegling, även om de själva inte utövar sporten på tävlingsnivå. En bred, och ofta köpstark grupp. Vi har också en intressant målgrupp betående av personer knutna till de företag som medverkar som sponsorer, och kanske deltar i olika evenemang runt tävlingarna.  Slutligen finns förstås också den breda allmänheten, även om detta kanske inte ska anses som det största skälet att börja sponsra kappsegling. Men, man ska aldrig underskatta exempelvis TV-mediets genomslagskraft!

Varför klassen X-35?
X-35 segling har en stark ställning i Sverige just nu. Ett antal av Sveriges duktigaste seglare har de senaste åren sökt sig till klassen. Att årets Världsmästerskap går på hemmaplan i Malmö spelar naturligtvis stor roll. En sak som skiljer klassen från andra i landet är att vi sedan flera år har haft både en stark kommersiell partner, eventföretaget Whyshore, och genom dem en engagerad huvudsponsor, Volkswagen Stockholm.
Whyshore driver i år för tredje året i rad kappseglingsserien ”Volkswagen X-35 Cup”, som är den i särklass mest välorganiserade cupen i landet.
Genom Whyshores kontaktnät exponeras X-35seglingen på ett helt unikt sätt. Redan förra året sände TV4 Sport en programserie i åtta delar med reportage från cupen. I år ska detta samarbete utökas och nu planeras hela 14 avsnitt.
Läs mer om Whyshore här
Läs mer om Volkswagen X-35 Cup här
Lite bilder från 2012 års VM seglingar i Barcelona här

Varför team Swallow?
Vårt team deltar i år för tredje året i klassen. Första året var ett läroår. Andra året tog vi ett stort steg framåt, och slutade precis utanför pallen på en fjärdeplats totalt i cupen. Hittills har vi varit helt privatfinasierade, och vi blev bästa ”vita” båt, och bästa båt utan ”proffs” ombord. Vi känner att vi har potential för mer, och vill nu utöka vårt engagemang, gärna tillsammans med en eller flera sponsorer.
Team Swallow är ett väl sammansvetsat gäng. Vi deltar i alla tävlingarna i Cupen. Vi är utåtriktade och sociala som som personer, vilket är viktiga faktorer för en sponsor. Flera av oss är egna företagare, och det gör att vi har en bra förståelse för det arbete det innebär att representera ett varumärke i en idrottssatsning.

Vilka typer av sponsoravtal är aktuella?
Vi är öppna för diskussioner, men preliminärt tror vi på följande upplägg:

En materialsponsor stöttar oss med produkter och/eller tjänster. Det kan handla om utrustning till båten eller besättningen, men även om sådant som t ex mat, dryck, resor och boende. Vi har ett antal materialsponsorer klara, och de exponeras t ex genom dekaler på båt eller vår materialtrailer. Varje materialsponsor får förstås ensamrätt inom sitt område.

En sponsor stödjer oss ekonomiskt, och erbjuds i gengäld att använda delar av båt, segel och/eller besättningens kläder för att exponera sitt varumärke. Vi arbetar aktivt med att lyfta fram varumärket. Sponsorn erbjuds också möjlighet att följa med på båten, gärna tillsammans med utvalda gäster eller personal. Representation eller teambuilding, vi kan hantera båda delarna. Genom samarbete med andra båtar i klassen kan vi erbjuda olika former av ”prova på” kappseglingar om detta skulle önskas.

En huvudsponsor slutligen, erbjuds att sätta sitt namn på både båten och teamet. Vi uppträder då som ”ert” projekt. Detta kräver förstås ett större och djupare engagemang från bådas håll. Aktiviteter som de som beskrivs ovan är en självklar del i projekt av denna typ. Beroende på omfattningen av uppgörelsen kan en huvudsponsor också få ensamrätt till reklamplatserna på båt och segel.

 

Kontakta oss:
Om ni vill veta mer, och kanske träffa oss, så kontakta:
Anders Åhman, tel 070-658 78 90 byggsela@telia.com
Per Holgersson, tel 073-312 56 60 per.holgersson@cinteros.se

 

Kommentera